Laatst bijgewerkt: 27-09-2021

Onze selectiecriteria

30Onderzochte producten

34Bestede uren

24Beoordeelde onderzoeken

92Verzamelde opmerkingen

Je hebt op de sportschool gehoord dat het innemen van asparaginezuur meer testosteron in het lichaam aanmaakt en je hoopt op betere trainingsresultaten en spermakwaliteit als gevolg daarvan? Het gesprek met je maat heeft je nog niet helemaal overtuigd en je zou graag wat meer wetenschappelijke achtergrondkennis verzamelen? Dan is het volgende artikel precies het juiste voor je om wat “licht in de duisternis” te brengen.

De volgende asparaginezuur test 2022 legt precies uit wat asparaginezuur is, waar het wordt aangemaakt, hoe het werkt en of je het in capsule- of poedervorm moet innemen of dat je zonder kunt. In het volgende onderbouwen we alle bevindingen met de overeenkomstige wetenschappelijke studies, om je echte meerwaarde te bieden en je over het onderwerp te informeren. Dus of je nu een absolute fitnessfreak bent of net je eerste kind met je vriendin aan het plannen bent, je moet hier echt verder lezen.

Belangrijk om te weten

  • Asparaginezuur in zijn natuurlijke L-vorm is een van de proteinogene alfa-aminozuren. Het wordt in het lichaam gevormd door transaminering van het homologe ketozuur oxaloacetaat. In de ureumcyclus wordt L-arginine via verschillende reacties uit asparaginezuur gevormd. Dit aminozuur maakt het ureum vrij en heeft zo een ontgiftende werking op de stofwisseling.
  • Volgens sommige wetenschappelijke studies kan de synthetische D-asparaginezuur (D-vorm) (1) beslissend ingrijpen in het neuro-endocriene zenuwstelsel van de mens. Als neurotransmitter is D-asparaginezuur (D-AA) betrokken bij de productie van testosteron en progesteron.
  • Volgens een studie van een Italiaanse onderzoeksgroep kan D-AA de testosteronspiegel bij mannen verhogen. (2) Verhoogde testosteronspiegels kunnen leiden tot grotere spiergroei bij spiertraining.

Beste asparaginezuur: Onze selectie

Koop- en evaluatiecriteria voor D-asparaginezuur

We hebben hieronder een paar aspecten op een rijtje gezet die je zullen helpen de beste manier te vinden om D-asparaginezuur in je dagelijkse routine te integreren. Je kunt ook geld besparen en onaangename bijwerkingen vermijden. Bij een preparaat als asparaginezuur moet je er zeker van zijn dat het van zeer hoge kwaliteit is, al was het maar voor je gezondheid. Let op kwaliteitszegels als “made in Germany”, “100% zuiver” of “getest door laboratorium xyz” en controleer de juistheid, bijvoorbeeld op de website van het consumentenadviescentrum.

Door voor jou de juiste keuze te maken, kun je geld besparen en onaangename bijwerkingen vermijden. Zorg er ook voor dat je je lichaam niets geeft wat het niet nodig heeft. Besteed daarom altijd aandacht aan een evenwichtige hoeveelheid en een hoge kwaliteit van het actieve bestanddeel. Als je niet zeker bent, vraag dan om de certificaten van de fabrikant te zien.

Doseringsvorm

We hebben al geleerd dat je behalve D-asparaginezuur poeder ook de pilvorm en de vloeistof in een ampul kunt kopen. Je moet nu uit deze mogelijkheden de doseringsvorm kiezen die het beste bij je past. Natuurlijk heeft het poeder het voordeel dat je het het nauwkeurigst aan je behoeften kunt aanpassen. Pillen en ampullen hebben al vaste hoeveelheden werkzame stoffen. De doseringsvorm kan ook invloed hebben op de prijs. Poeders zijn gemiddeld goedkoper dan pillen en pillen zijn goedkoper dan ampullen.

Pillen hebben het voordeel dat ze “onderweg” of “tussendoor, heel snel” ingenomen kunnen worden, b.v. met een slokje water, terwijl poeder altijd eerst met een drank gemengd moet worden. Pillen en ampullen maken een betere beheersing van het trainingssucces mogelijk, want je kunt beide heel precies doseren tijdens de trainingssessie. Maar als je bij je fitnesstraining toch al met een eiwitshake aankomt, zul je zeker blij zijn met het D-asparaginezuur poeder, dat je er eenvoudig door kunt mengen.

Dosering

Zoals het spreekwoord zegt: de dosis maakt het vergif. Hoewel D-asparaginezuur niet levensbedreigend is, kan het ook het gewenste trainingssucces tegenwerken als het in de verkeerde dosering wordt ingenomen. Studies hebben aangetoond dat een cyclische inname van kleine hoeveelheden D-AA het meest veelbelovend is voor het begin. Een dosis van niet meer dan 3 gram per dag gedurende 2-3 weken, verdeeld in een ochtend- en een avondrantsoen, en een pauze van 1-2 weken aan het eind van de inname periode worden beschouwd als de aanbeveling (3).

Een hoeveelheid van 3 gram per dag wordt aanbevolen.

Afhankelijk van hoe het lichaam reageert op de toediening van D-asparaginezuur, kan de atleet na de eerste innamecyclus de hoeveelheid langzaam opvoeren tot bv. 5 gram per dag. Natuurlijk is uiterste voorzichtigheid geboden, want overproductie van testosteron leidt snel tot onaantrekkelijke resultaten (bv. gynaecomastie), die samenhangen met de omzetting van overtollig testosteron in oestrogeen via het door D-AA gecontroleerde aromatase enzym. Om dit effect te voorkomen zou je een aromataseremmer moeten gebruiken, zoals zink of Resverartrol.

Verpakkingsgrootte

Wat de verpakkingsgrootte betreft, is het raadzaam te weten of je D-AA gewoon eerst wilt uitproberen of dat je bereid bent D-AA voor langere tijd te gebruiken. Iemand die het alleen wil uitproberen kan veilig een 100gr. D-AA poederverpakking en doseer zelf de hoeveelheid. Volg je echter een trainingsplan en weet je al welke hoeveelheden je over een bepaalde periode nodig hebt, dan kan een pak voorgedoseerde capsules nuttiger zijn.

Het innemen van de capsules gaat gemakkelijker en sneller omdat ze direct kunnen worden geconsumeerd en niet eerst in een shake gemengd hoeven te worden. Ze zijn in vergelijking echter ook duurder, maar maken het gemakkelijker om de soms “dure trainingsplannen” te beheren die naast D-AA ook andere supplementen bevatten. Voor wie bereid is iets meer geld uit te geven zijn de ampullen met D-AA en andere aminozuren en vitaminen aan te bevelen. Hier krijgt de atleet werkelijk alles wat hij of zij nodig heeft voor een succesvolle training in reeds afgemeten vorm voor snelle inname.

Andere ingrediënten

Hier kom je vaak toevoegingen tegen zoals tribulus terrestris extract of maca extract. Vooral de saponinen die erin zitten zouden een positief effect hebben op spiergroei en potentie, maar wetenschappelijk bewijs hiervoor ontbreekt. Tribulus terrestris, ook wel aardruggennoot genoemd, is een wijdverbreide plant waarvan de secundaire plantaardige stoffen zoals saponinen ook in veel andere (plantaardige) planten voorkomen, zoals bonen, asperges en soja. (4)

Ingrediënten zoals Tribulus Terrestris en Maca hebben geen bewezen effect op de spiergroei.

De maca plant (Lepidium meyenii Walp.) behoort tot de kruisbloemenfamilie en is afkomstig van de hoge hoogten van de Peruaanse Andes. Sinds enkele jaren worden in Duitsland producten met maca als voedingssupplement in de handel aangeboden, vooral via het internet.

Van sommige capsules, dragées en tabletten wordt geadverteerd dat ze de potentie, de vruchtbaarheid en het libido verhogen, en atleten wordt prestatieverbetering beloofd. Het Bundesinstitut für Risikobewertung (BfR) heeft deze producten beoordeeld en er wetenschappelijke studies naar laten uitvoeren. Dierproeven toonden wel enige effecten op de geslachtsorganen en de hormoonhuishouding van dieren, maar hieruit kan niet afgeleid worden dat er soortgelijke effecten op mensen zouden zijn.

Bovendien is de gegevensbasis van de bestaande studies te klein om er een effect voor mensen uit af te leiden. Daarom wordt de consumptie van Maca wortel als veilig en vrij van bijwerkingen beschouwd.

Gids: Veelgestelde vragen over D-asparaginezuur in detail beantwoord

Om je uitgebreid te informeren over de werkzaamheid van asparaginezuur en je inzicht te geven in de huidige stand van de wetenschap, hebben we alle belangrijke informatie voor je samengevat in de volgende rubrieken.

Wat is D-asparaginezuur en hoe werkt het?

Effect op de testosteronhuishouding bij mannelijke dieren

Endogeen D-AA werkt als een neurotransmitter (NMDA, N-methyl-D-aspartaat) (8) in het neuro-endocriene systeem via een cascade met FSH (follikel-stimulerend hormoon), LH (luteïniserend hormoon) en HGH (een groeihormoon) op de testes. D-AA werkt in de testes via mRNA synthese mee aan de voorziening van het eiwitcomplex dat bekend staat als STAR, dat op zijn beurt de productie van testosteron regelt. (6)

asparaginsäure-test

De juiste training hangt altijd van jezelf af (Image source: Anastase Maragos // unsplash.com)

Wetenschappers konden aantonen dat, althans in de Leydig cellen van ratten, D-asparaginezuur leidt tot een toename van de testosteronproductie.

Effect van D-asparaginezuur op de hersenen

Recente studies hebben aangetoond dat D-AA als neurotransmitter (7)ook een effect kan hebben op de ontwikkeling van het zenuwstelsel.

asparaginsäure-test

Het effect van D-asparaginezuur op neuronen in de hersenen (Image source: Robina Weermeijer// unsplash.com)

D-asparaginezuur kan dus via de regulering van het transport van neurotransmitters een effect hebben op de activiteit van synapsen, en zo belangrijke hersenfuncties als geheugen en concentratie verbeteren. (10)

Effect van D-asparaginezuur op het voortplantingsvermogen van vrouwen

Voor vrouwen speelt D-asparaginezuur een belangrijke rol, niet alleen in hun seksleven maar ook bij de voortplanting. Een studie heeft aangetoond dat D-AA een fysiologisch bestanddeel in de follikelvloeistof is dat met de leeftijd afneemt en de voortplantingsmogelijkheden van vrouwen beïnvloedt. (9)

asparaginsäure-test

Vrouwen kunnen ook overwegen D-asparaginezuur te nemen als ze onbekende symptomen hebben voor of tijdens de zwangerschap (Image source: Andrea Bertozzini // unsplash.com)

Daarom kan het gunstig zijn voor vrouwen in de menopauze, en ook voor vrouwen in de vruchtbare leeftijd, als het de voortplantingsmogelijkheden bevordert en het libido verhoogt.

Wanneer en voor wie is het nuttig om D-asparaginezuur in te nemen?

Er zijn zeker veel voordelen aan het innemen van D-asparaginezuur. Voor sommigen van ons kan het innemen van D-asparaginezuur echter ook nadelen met zich meebrengen.

Je kunt D-AA zonder aarzelen innemen als je

  • Ben je een man ouder dan 21 en heb je problemen met een laag testosterongehalte
  • Je zoekt een gemakkelijke manier om spiermassa op te bouwen door de anabole effecten van testosteron
  • Je wilt je libido in korte tijd oppeppen

Je mag D-AA niet innemen als je

  • Je bent een vrouw die niet met een arts gesproken heeft voor ze het product innam
  • Je bent jonger dan 21 en hebt een verhoogd testosterongehalte
  • Je hebt over het algemeen een verhoogd testosteron- of oestrogeenniveau

Welke voedingsmiddelen bevatten D-asparaginezuur?

D-asparaginezuur wordt synthetisch aangemaakt en komt dus in geen enkel voedingsmiddel voor. Om D-asparaginezuur in te nemen, moet je het gefabriceerde poeder of de capsules kopen in een fitness-voedingswinkel of op het internet. De situatie is anders met L-asparaginezuur. Zoals de naam al doet vermoeden, komt het in hoge concentraties voor in asperges en soja. Het is ook een bestanddeel van veel endogene eiwitten en is normaal in het lichaam aanwezig als een tweeslachtig ion.

Welke soorten D-asparaginezuur zijn er?

D-asparaginezuur moet op trainingstijdstippen worden ingenomen met een dosis van 3 gram altijd vóór de training. In weken zonder training kan gedurende de dag ’s morgens en ’s avonds een kleinere dosis genomen worden. Poeder, capsules en ampullen zijn geschikt voor dit doel, waarbij de ampullen het gemakkelijkst en snelst in te nemen zijn, het poeder het meest tijdrovend.

.

.

[D-AA ampullen ; Hier krijg je een aminozuur cocktail in vloeibare vorm voor een fikse prijs. Het kan ook rechtstreeks worden geconsumeerd en biedt, naast D-AA, verscheidene andere nuttige aminozuren die het trainingseffect kunnen verbeteren. [/tr]

Type Beschrijving
D-AA poeder Is de goedkoopste optie en kan naar eigen behoefte worden gedoseerd. Het poeder moet worden opgelost in een shake voor consumptie
D-AA-capsules De capsules bieden het voordeel dat zij direct kunnen worden geconsumeerd en dat de dosering door de fabrikant wordt aangegeven. Ze zijn perfect om snel de gewenste effecten te bereiken kort voor of tijdens de training

Uiteindelijk is het altijd een kwestie van eigen smaak aan welke soort inname je de voorkeur geeft.Wedstrijdsporters die tijdens de training nog meer topprestaties willen leveren, kunnen het beste een ampul nemen, terwijl recreatieve sporters die zowel de effecten op het libido als de spiertoename op prijs stellen, D-AA het beste kunnen nemen als een poeder dat in een shake geroerd wordt.

D-asparaginezuur poeder

D-asparaginezuur poeder is de goedkoopste en meest veelzijdige manier om D-asparaginezuur in te nemen. Het kan gebruikt worden in een shake of als bak- of kookingrediënt. Natuurlijk moet het poeder eerst in een vloeistof opgelost worden om ervan te kunnen genieten, maar daarna is het geschikt voor vele soorten voedselinname (vast of vloeibaar).

D-asparaginezuur capsules

Als je niet van de smaak van poeder en de ermee verrijkte vloeistof houdt en je hebt geen problemen met het doorslikken van capsules, dan zijn D-asparaginezuur capsules de beste oplossing voor je. Omdat de capsules verzegeld zijn en de capsule zelf smaakloos is, kun je D-asparaginezuur snel innemen, zelfs tijdens de training.

Hoe moet D-asparaginezuur gedoseerd worden?

Je moet beginnen met 3 gram per dag bij het begin van de D-AA kuur en dit 2-3 weken achter elkaar volhouden. Daarna mag je minstens 1-2 weken geen D-AA meer innemen. Je kunt D-AA het beste innemen in een shake of met een drankje. Op trainingsdagen neem je het ongeveer 45 minuten voor de training, op niet-trainingsdagen ’s morgens en ’s avonds.

D-asparaginezuur supplementen mogen slechts gedurende een korte periode van 1-2 weken genomen worden.

Je mag niet eten voor of na het innemen van D-AA. De aanbevolen dosering is op een lege maag, d.w.z. voor het ontbijt en na het avondeten. Na de eerste cyclus van 2-3 weken kun je dan de dosis verhogen, afhankelijk van hoe je de D-AA verdraagt.

20 gram per dag is de hoogste dosering die nog verdragen wordt. De meeste succesvolle sporters nemen tussen de 5-10 gram D-AA per dag.(3)

Welke alternatieven zijn er voor D-asparaginezuur?

Vergelijkbare effecten kunnen bereikt worden met bijvoorbeeld L-arginine dat zonder recept verkrijgbaar is. Als je met een testosteron kuur nog sterkere effecten wilt bereiken, moet je een arts raadplegen om mogelijke prostaatcarcinomen uit te sluiten. Met een alleen op recept verkrijgbaar zuiver testosteronpreparaat zoals Testogel bijvoorbeeld, kan sneller nog grotere spiergroei bereikt worden, maar er kunnen ook problemen ontstaan als het product verkeerd gebruikt wordt.

Wat is het verband tussen D-asparaginezuur en testosteron?

De effecten van D-AA op de testosteronspiegel bij mensen kunnen niet wetenschappelijk bewezen worden, omdat de weinige beschikbare studies geen significant aantal proefpersonen hadden. Effecten op het testosterongehalte bij mannelijke dieren konden echter wel bewezen worden. (2)

Title image source: 112394091/ 123rf.com

Referenties (10)

1. D-Asparaginsäure; eine essentielle Aminosäure mit einer wichtigen neuroendokrinen Rolle
Bron

2. Die Wirkung von D-Asparaginsäure auf die Testosteronproduktion in Menschen- und Rattenhoden
Bron

3. Die richtige Anwendung von D-Asparaginsäure
Bron

4. Wirkung von Tribulus-Terrestris/ Erdsternchen in der Anwendung als Supplement beim Fitnesstraining
Bron

5. Untersuchung der Wirkung von D-Asparaginsäure auf Testosteronwerte im Blut
Bron

6. Untersuchung der Wirkung von D-Asparaginsäure auf die Testosteronproduktion in den Leydig Zellen des Hoden bei Ratten
Bron

7. D-Asparagin als neuer endogener Neurotransmitter
Bron

8. Der Effekt von D-Asparaginsäure auf die Hormone LH, AMS, GABA und Dopamin
Bron

9. Wirkung von D-Asparaginsäure auf die Follikularflüssigkeit vor dem Eisprung
Bron

10. Neuronale D-Asparaginsäure reguliert die Neuronensynthese im Erwachsenen Gehirn
Bron

Waarom kun je ons vertrouwen?

Wetenschappelijk Tijdschrift: d-Aspartic zuur: Een endogeen aminozuur met een belangrijke neuro-endocriene rol
D-Asparaginsäure; eine essentielle Aminosäure mit einer wichtigen neuroendokrinen Rolle
Ga naar bron
Gecontroleerd klinisch onderzoek: De rol en het moleculaire mechanisme van D-asparaginezuur in de vrijgave en synthese van LH en testosteron bij de mens en bij ratten
Die Wirkung von D-Asparaginsäure auf die Testosteronproduktion in Menschen- und Rattenhoden
Ga naar bron
Algemeen Overzicht: De Ultieme D-Aspartic Acid (DAA) Gids: Voordelen, doseringen & FAQ
Die richtige Anwendung von D-Asparaginsäure
Ga naar bron
Algemene beoordeling: Testosteron booster Tribulus - Wat kan de aardster echt doen?
Wirkung von Tribulus-Terrestris/ Erdsternchen in der Anwendung als Supplement beim Fitnesstraining
Ga naar bron
Wetenschappelijk overzicht: De vermeende effecten van D-Aspartic zuur op het bloed testosterongehalte: Een systematisch overzicht
Untersuchung der Wirkung von D-Asparaginsäure auf Testosteronwerte im Blut
Ga naar bron
Wetenschappelijk overzicht: Stimulatie van steroidogene acute regulerende proteïne (StAR) genexpressie door D-aspartaat in rat Leydig cellen
Untersuchung der Wirkung von D-Asparaginsäure auf die Testosteronproduktion in den Leydig Zellen des Hoden bei Ratten
Ga naar bron
Wetenschappelijk overzicht: D-Aspartic zuur is een nieuwe endogene neurotransmitter
D-Asparagin als neuer endogener Neurotransmitter
Ga naar bron
Wetenschappelijk overzicht: Het effect van D-aspartaat op luteïniserend hormoon-afgiftehormoon, alfa-melanocyten-stimulerend hormoon, GABA en dopamine-afgifte
Der Effekt von D-Asparaginsäure auf die Hormone LH, AMS, GABA und Dopamin
Ga naar bron
Wetenschappelijk overzicht: Reproductieve implicaties van D-asparaginezuur in menselijke pre-ovulatoire folliculaire vloeistof
Wirkung von D-Asparaginsäure auf die Follikularflüssigkeit vor dem Eisprung
Ga naar bron
Onderzoeksartikel: Aspartaat racemase, dat neuronaal D-aspartaat genereert, reguleert de neurogenese bij volwassenen
Neuronale D-Asparaginsäure reguliert die Neuronensynthese im Erwachsenen Gehirn
Ga naar bron
Recensies