Laatst bijgewerkt: 29-08-2021

Onze selectiecriteria

12Onderzochte producten

22Bestede uren

7Beoordeelde onderzoeken

70Verzamelde opmerkingen

Amaranth – een veelzijdig bijgerecht voor gekookte groenten en vlees. Het staat ook bekend als een ideale bron van eiwitten en als vervanger bij glutenintolerantie. Maar wat zit er echt achter en hoe werkt amaranth? Is amarant echt geschikt voor jou en je behoeften?

Meer informatie hierover en andere informatie vind je in de amarantproef 2022. In dit artikel leer je alle wetenschappelijk onderbouwde feiten over amaranth zelf, de beste amaranth producten en hoe het je lichaam beïnvloedt.

De belangrijkste feiten in het kort

  • Amarant wordt ook wel vossenstaart genoemd en is een van de oudste nuttige planten ter wereld. In tegenstelling tot alle verwachtingen is het geen gewone graansoort, maar behoort het tot de groep van de pseudo-granen.
  • Als bron van eiwitten is amarant ideaal voor sporters, vegetariërs en veganisten. Als gluten- en cholesterolvrij voedsel is het bovendien goed geschikt voor mensen met een glutenallergie.
  • In principe worden de zaden en de bladeren gebruikt voor amaranth. Terwijl de zaden vooral voor voedsel gebruikt worden, worden de bladeren vaak als geneeskrachtige plant gebruikt.

Beste amarant: Onze selectie

Koop- en beoordelingscriteria voor amarant producten

Je wilt amarant kopen – maar je vraagt je waarschijnlijk af hoe je de juiste keuze kunt maken uit het grote aantal amarant producten. In het volgende gedeelte stellen we je de belangrijkste koop- en beoordelingscriteria voor amarant voor.

Om het juiste product voor je te kiezen en er zeker van te zijn dat er geen schadelijke stoffen aan je lichaam worden toegevoegd, is het belangrijk dat je je over deze criteria informeert.

Dosering

Bij de inname van amaranth is dosering een belangrijke factor. Er is geen aanbevolen dagelijkse inname, want het wordt meestal goed verdragen en tot 90% verteerd. Ook rauwe consumptie is ongevaarlijk. Maar amarant verzadigt snel en zelfs in kleine hoeveelheden.
Over

het algemeen vermelden de meeste recepten 150 gram amaranth voor twee volwassenen of vier porties

.
Voor amaranth in gemalen of ongekookte vorm voor voedingssupplementen, onder andere, mag je een dosis van 10 tot 20 gram niet overschrijden. Het kan ook moeilijk verteerbare stoffen bevatten, zoals tannine en fytinezuur. (1)

Om dit tegen te gaan, moet je amarant ongeveer 10 uur laten weken voor je het eet.

Gebruik

Een van de meest fundamentele criteria voor aankoop is de vraag naar het gebruik. Amaranth wordt vaak gebruikt als vervanger bij glutenintolerantie.

Het kan ook helpen bij coeliakie, een chronische ziekte van het slijmvlies van de dunne darm, neurodermitis en andere allergieën. Omdat amaranth een hoog ijzergehalte heeft, kan het ook goed zijn bij een ijzertekort, vooral tijdens de menstruatie en zwangerschap. (2)

De eetbare bladeren van amarant zijn zeer eiwitrijk en kunnen je lichaam van optimaal eiwit voorzien. Als je maag- en/of nierproblemen hebt, is amarant ook een geschikt voedsel, vanwege het lysinegehalte. (3)

Als je diabetes hebt, kan het ook het insuline evenwicht ondersteunen. (4)

Als je iets goeds wilt doen voor de hierboven genoemde kwalen of voor je gezondheid in het algemeen, is amarant daarvoor een optimaal product.

Kwaliteit

Er moet ook aandacht besteed worden aan de kwaliteit. Zoals bij alle voedingssupplementen moet je letten op herkomst, certificering, groeiomstandigheden en vrijheid van plagen. Producten van biologische landbouw zijn het beste.

Kijk daarom op de productbeschrijvingen en verpakkingen of er opmerkingen of logo’s staan die op duurzame en hoogwaardige productie wijzen.

Ingrediënten

Amaranth bevat veel waardevolle ingrediënten. Welke ingrediënten voor jouw behoeften bijzonder belangrijk zijn, is echter een belangrijk criterium alvorens een aankoopbeslissing te nemen. De ingrediënten van amarant zijn o.a.

  • Eiwitten
  • Essentiële aminozuren, waaronder lysine
  • Mineralen
  • Zink
  • IJzer
  • Calcium
  • Magnesium
  • Onverzadigde vetzuren (vooral omega-3 vetzuren en linolzuur)
  • Voedingsvezels en tannines
  • Vitamine B1 en E
  • Lecitine

Zelfs in kleine hoeveelheden is amarant zeer rijk aan voedingsstoffen. In feite dekt 100 gram al meer dan 1/5 van de dagelijkse behoefte van een volwassene aan energie, eiwit, vetten en koolhydraten.

Het geheel wordt afgerond door het feit dat dit product histamine-, cholesterol- en glutenvrij is en dus een optimaal alternatief biedt voor mensen met voedselintoleranties.

Het hoge vezelgehalte en het lage koolhydraatgehalte zorgen ervoor dat amarant snel verzadigt en een ideale ondersteuning biedt voor diëten of een figuurbewust dieet.

Een ander voordeel van amarant is dat het maag- en nierkwalen in evenwicht kan brengen doordat lysine en zink je immuunsysteem en bindweefsel kunnen versterken. (5)

Het kan ook een antioxiderende werking hebben. Het is ook een nuttig voedingsmiddel voor diabetici, want magnesium kan een positief effect hebben op de insulinehuishouding. Het kan ook een goede bescherming bieden tegen osteoporose en leeftijdsgebonden broosheid van de botten door de omega-3 vetzuren. (6)

Samenvattend moet je bij je aankoopbeslissing rekening houden met de ingrediënten, vooral als je diabetisch bent, aan voedselintoleranties lijdt en je tegen botziekte op oudere leeftijd wilt beschermen.

Gids: Veelgestelde vragen over amaranth producten uitvoerig beantwoord

Om je uitgebreid te informeren over de werkzaamheid van amaranth en je inzicht te geven in de huidige stand van de wetenschap, hebben we alle belangrijke informatie in de volgende paragrafen samengevat.

Wat is amarant en hoe werkt het?

Amaranth wordt ook wel vossenstaart (7)genoemd en is een van de oudste nuttige planten ter wereld. Hij behoort tot de pseudocerealen en er zijn ongeveer 70 soorten. Sommige soorten bevatten bijzonder hoogwaardige, glutenvrije zaden met een hoog eiwitgehalte, maar het zijn vooral de bladeren die in de geneeskunde gebruikt worden.

Amarant-1

Er zijn meer dan 70 soorten amarant. Hij is vooral bekend als een roodachtige plant, waaraan de naam vossenstaart ontleend is.
(Image source: Faraz Hassan Khan / unsplash)

De eenjarige plant kan tot 200 cm hoog worden en de eivormige bladeren zijn donkergroen tot roodachtig groen van kleur. Amarant heeft ook hemostatische, verkoelende en ontstekingsremmende eigenschappen.

Wanneer en voor wie is het nuttig om amarant in te nemen?

Amaranth kan zowel in de geneeskunde als in de keuken gebruikt worden. Als voedingsmiddel is het door zijn glutenvrije aard geschikt voor mensen die lijden aan coeliakie en neurodermatitis. Als eiwitbron is het ook ideaal voor sporters, vegetariërs en veganisten.

Je kunt amaranth ook gebruiken als je lijdt aan de volgende aandoeningen

  • Voor hemostase
  • Koorts
  • Hoofdpijn
  • Diarree
  • Menstruatiekrampen
  • Migraine
  • Zweren in mond en keel
  • Slaapstoornissen

Het hoge ijzergehalte helpt bij ijzertekort en tijdens de zwangerschap. Als je lijdt aan magnesiumtekort en de daarmee gepaard gaande kuitkrampen of een hart- en vaatziekte hebt, moet je ook amarant innemen.

Magnesium verhoogt je cardiale output, verlaagt bloedlipiden en beschermt tegen hartkrampen. Als bonus helpt het zelfs bij stress. Voor oudere mensen kan het calcium in amarant de botten versterken en lysine de hersenkracht stimuleren.

Welke delen van de plant worden uit amarant verwerkt?

Voornamelijk de bladeren en zaden worden verwerkt en voor verschillende doeleinden gebruikt en geconsumeerd. We geven je een kort overzicht van wat je met de delen van amarant kunt doen.

Plantendeel Toepassing
Zaden Net als granen worden ze vooral als voedsel gebruikt. Ze behoren tot de pseudo-granen, want ze lijken op granen en hebben dezelfde toepassingen, maar zijn geen zoete grassen. Ze smaken nootachtig en worden in de voedingsindustrie gebruikt voor baby- en kindervoeding, in worsten en ook in repen en snacks. Intussen wordt zelfs glutenvrij bier gedeeltelijk van amarant gemaakt.
Bladeren en bloeiwijzen De bladeren worden gebruikt als geneeskrachtige plant, maar worden in de keuken ook gegeten als groente. (8) Als ze fijngestampt zijn, smaken ze naar malse spinazie en snijbiet. (9) De amarantbladeren hebben een zeer hoog eiwitgehalte. De jonge bloeiwijzen kunnen ook als groente gebruikt worden.

Als pseudo-graan combineert amarant dus de voordelen van een gezond voedingsmiddel en een veelzijdige geneeskrachtige plant.

Welke soorten amarant zijn er?

Zoals reeds gezegd, zijn er ongeveer 70 soorten amarant. Als leek is het moeilijk om een overzicht te krijgen van de overeenkomsten en verschillen tussen alle variëteiten.

We presenteren daarom de 3 meest voorkomende amarant soorten die in dit land voorkomen.

Art Beschrijving
Amaranthus graecizans L. Hij staat bekend als Griekse vossenstaart en kan van 20 tot 80 cm hoog worden. De stengels hebben een groene kleur en de bladschijven een vuilgroene tot roodachtige kleur. In Midden-Europa gedijen ze het best op losse zandige en lemige bodems. Griekse vossenstaart is rijk aan nitraten en groeit vooral in onkruidgemeenschappen, in tuinen, op wortelgewassen en in wijngaarden.
Amaranthus blitum subsp. oleraceus (L.) Costea Deze amaranth soort is bekend als Oplopende vossenstaart. Hij kan tot 100 cm hoog worden en is over de hele wereld verspreid. Hij wordt echter vooral in Oost- en Centraal Afrika verbouwd. De zaden worden ervan gebruikt als graan en de bladeren worden zowel droog als vers gegeten als groente.
Witte amarant Witte amarant, ook witte vossenstaart genoemd, is een soort amarant die oorspronkelijk uit de Verenigde Staten komt. De eenjarige kruidachtige plant bereikt een gemiddelde groeihoogte van 10 tot 70 cm. De bladeren worden gegeten als spinazie, terwijl de zaden rauw of gekookt gegeten kunnen worden. De zaden worden vaak tot meel gemalen en gebruikt bij het bakken van brood. Gekookt nemen de zaden een gelatineuze consistentie aan, die door de voedingsvezels in het spijsverteringsstelsel moeilijk verder te verteren is. (10)

De verschillende amarant soorten verschillen meestal in hun groeihoogte, uiterlijk en gebruik.

Welke alternatieven zijn er voor amaranth?

Er zijn verschillende alternatieven voor amaranth die niet mogen ontbreken in een gevarieerde voeding.

Net als amarant is quinoa een vossenstaartplant en afkomstig uit Zuid-Amerika, waar het al tientallen jaren deel uitmaakt van het dieet. Net als amarant heeft het een eiwitgehalte van ongeveer 14 % en is het rijk aan alle noodzakelijke aminozuren. Bijzonder rijk aan mangaan, zijn ze onmisbaar in veel soorten muesli.

Hennepzaad is betrekkelijk nieuw als voedingsmiddel. Het bevat niet alleen 30 % van alle essentiële aminozuren, maar ook alle bekende aminozuren.

De meervoudig onverzadigde vetzuren zoals omega-6 en omega-3 zorgen ervoor dat hennepzaad nu een onmisbaar onderdeel van een gezonde voeding is.

Wanneer zaai ik amaranth?

De bladeren van amaranth bloeien van mei tot juli, terwijl de zaden later bloeien. Daar bloeien ze alleen van september tot oktober.

Het kweken van amarant is gemakkelijk omdat het bijna vanzelf groeit: Je hoeft de zaden alleen maar in het voorjaar te zaaien op de vochtige grond op een zonnige plaats. Bovendien is 100 gram zaad ruim voldoende om een hele hectare amarant te zaaien.

Wanneer bloeit amarant?

Amarant bloeit gewoonlijk als eenjarige van juli tot oktober. Afhankelijk van wanneer je je amarant zaait en van de soort, het weer en de plaats, bloeit hij op z’n vroegst in juli en op z’n laatst in augustus of september.

Hoe maak ik amaranth klaar en waarom moet ik het wassen?

Om amaranth voor verdere bereiding te gebruiken, moet je de amarantkorrels beslist een nacht in water laten weken of amaranth 20 tot 25 minuten voor de bereiding grondig met heet water wassen.

De reden hiervoor is de bittere stof fytinezuur. Fytinezuur zorgt ervoor dat de voedingsstoffen die je binnenkrijgt onverteerd kunnen worden uitgescheiden.

Amarant-2

De meeste mensen kennen amarant als een graanproduct. Om onaangename verrassingen te voorkomen, moet je het grondig en langdurig wassen voor je het klaarmaakt.
(Image source: Pierre Bamin / unsplash)

Amaranth wordt ook op een soortgelijke manier bereid als rijst: Hiervoor kook je 350 milliliter water, dan voeg je er amaranth aan toe en, afhankelijk van je voorkeur, kan er voor het koken zout aan toegevoegd worden. In totaal moet de inhoud ongeveer 20 minuten koken.

Beeldbron: handmadepictures / 123rf

Referenties (10)

1. Lorenz, K. & Wright, B. (1984, Januar 1). Phytate and tannin content of amaranth. ScienceDirect.
Bron

2. H. Vogelsang: Zöliakie: Tendenz steigend. In: Journal für Ernährungsmedizin. Band 10(3), 2008, S. 12–15
Bron

3. Amare, E. (2015, Januar 12). Protein Quality of Amaranth Grains Cultivated in Ethiopia as Affected by Popping and Fermentation. Scientific Research.
Bron

4. Kim HK, Kim MJ, Cho HY, Kim EK, Shin DH. Antioxidative and anti-diabetic effects of amaranth (Amaranthus esculantus) in streptozotocin-induced diabetic rats. Cell Biochem Funct. 2006 May-Jun;24(3):195-9. doi: 10.1002/cbf.1210. PMID: 16634092.
Bron

5. Rath, M. "Plasmin induced proteolysis and the role of apoprotein(a), lysine and synthetic lysine analogs." Journal of Orthomolecular Medicine (1992) 7: 17-23.
Bron

6. Jeong, Y. (2020, Februar 7). Amaranthus mangostanus Inhibits the Differentiation of Osteoclasts and Prevents Ovariectomy-Induced Bone Loss. Hindawi.
Bron

7. Kiwicha (Amaranth) Eigenschaften. (o. J.). studylibde.com.
Bron

8. Meret Bissegger: Meine wilde Pflanzenküche. Bestimmen, Sammeln und Kochen von Wildpflanzen. AT Verlag, Aarau/München 2011, 2. Auflage, ISBN 978-3-03800-552-0, S. 91.
Bron

9. Johannes Vogel: Pflanzliche Notnahrung. Survivalwissen für Extremsituationen. peitsch Verlag, Stuttgart 2012, ISBN 978-3-613-50677-0, S. 84–86 & 117.
Bron

10. Amaranthus albus Prostrate Pigweed PFAF Plant Database. (o. J.). Plants For A Future.
Bron

Waarom kun je me vertrouwen?

Phytate and tannin content of amaranth
Lorenz, K. & Wright, B. (1984, Januar 1). Phytate and tannin content of amaranth. ScienceDirect.
Ga naar bron
Zöliakie: Tendenz steigend
H. Vogelsang: Zöliakie: Tendenz steigend. In: Journal für Ernährungsmedizin. Band 10(3), 2008, S. 12–15
Ga naar bron
Protein Quality of Amaranth Grains Cultivated in Ethiopia as Affected by Popping and Fermentation
Amare, E. (2015, Januar 12). Protein Quality of Amaranth Grains Cultivated in Ethiopia as Affected by Popping and Fermentation. Scientific Research.
Ga naar bron
Antioxidative and anti-diabetic effects of amaranth (Amaranthus esculantus) in streptozotocin-induced diabetic rats. Cell Biochem Funct
Kim HK, Kim MJ, Cho HY, Kim EK, Shin DH. Antioxidative and anti-diabetic effects of amaranth (Amaranthus esculantus) in streptozotocin-induced diabetic rats. Cell Biochem Funct. 2006 May-Jun;24(3):195-9. doi: 10.1002/cbf.1210. PMID: 16634092.
Ga naar bron
Plasmin induced proteolysis and the role of apoprotein(a), lysine and synthetic lysine analogs
Rath, M. "Plasmin induced proteolysis and the role of apoprotein(a), lysine and synthetic lysine analogs." Journal of Orthomolecular Medicine (1992) 7: 17-23.
Ga naar bron
Amaranthus mangostanus Inhibits the Differentiation of Osteoclasts and Prevents Ovariectomy-Induced Bone Loss
Jeong, Y. (2020, Februar 7). Amaranthus mangostanus Inhibits the Differentiation of Osteoclasts and Prevents Ovariectomy-Induced Bone Loss. Hindawi.
Ga naar bron
Kiwicha (Amaranth) Eigenschaften
Kiwicha (Amaranth) Eigenschaften. (o. J.). studylibde.com.
Ga naar bron
Meine wilde Pflanzenküche. Bestimmen, Sammeln und Kochen von Wildpflanzen
Meret Bissegger: Meine wilde Pflanzenküche. Bestimmen, Sammeln und Kochen von Wildpflanzen. AT Verlag, Aarau/München 2011, 2. Auflage, ISBN 978-3-03800-552-0, S. 91.
Ga naar bron
Pflanzliche Notnahrung. Survivalwissen für Extremsituationen
Johannes Vogel: Pflanzliche Notnahrung. Survivalwissen für Extremsituationen. peitsch Verlag, Stuttgart 2012, ISBN 978-3-613-50677-0, S. 84–86 & 117.
Ga naar bron
Amaranthus albus - L.
Amaranthus albus Prostrate Pigweed PFAF Plant Database. (o. J.). Plants For A Future.
Ga naar bron
Recensies